When the heart sinks into the boots and the eyes are out on stalks. Markers of fear and modes of involvement in children’s horror stories


https://doi.org/10.28995/2686-7249-2017-12-120-129

Full Text:




Abstract

With the passing of generations, the repertoire of childlore changes. The stories that used to make children shake in fear under the sheets, now provoke only laughter or do not cause any emotions at all. What’s terrible in today’s terrible stories? What do practitioners mean by a horror story? These questions seem to be the most important.

About the Author

Esta Matveeva
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Осорина М.В. Секретный мир детей в пространстве мира взрослых. СПб., 1999. С. 53.

2. Козьмин А.В. «Страх» и «страшное» в рассказах о демонах: по материалам экспедиций в Монголию // In Umbra: Демонология как семиотическая система. Вып. 1 / отв. ред., сост. Д.И. Антонов, О.Б. Христофорова. М.: РГГУ, 2012. С. 438.

3. Апресян В.Ю. Семантические типы эмоциональной метафоры // Эмоции в языке и речи: сб. науч. статей / под ред. И.А. Шаронова. М.: РГГУ, 2005. С. 15.

4. Глебов В.Д. Былинки и бывальщины: Суеверные рассказы Брянского края. Орел; Брянск: Изд-во Омского гос. ун-та, 2011. С. 355.

5. Ефимова Е.С. Поэтика страшного в народной культуре. М., 1997. С. 13.

6. Слендермен // Крипипаста. URL: http://kripipasta.com/story/531-slendermen.html (дата обращения: 15.09.2017).

7. Филд Дж. Психолингвистика: Ключевые концепты: Энциклопедия терминов / пер. с англ. Ю. Леви; под ред. И.В. Журавлева. М., 2012. С. 284.

8. Китайгородская М.В., Розанова Н.Н. Речь москвичей: Коммуникативнокультурологический аспект. М.: Русские словари, 1999.

9. Лойтер С.М. Детские страшные истории («страшилки»). Указатель типов и сюжетов-мотивов детских страшных историй («страшилок») // Русский школьный фольклор: От «вызываний» Пиковой дамы до семейных рассказов / сост. А.Ф. Белоусов. М.: Ладомир, АСТ, 1998. С. 127.


Supplementary files

For citation: Matveeva E. When the heart sinks into the boots and the eyes are out on stalks. Markers of fear and modes of involvement in children’s horror stories. RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2017;(12):120-129. https://doi.org/10.28995/2686-7249-2017-12-120-129

Views: 309

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6355 (Print)