Preview

RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series

Advanced search

Image of Muhammad in the “First General Chronicle of Spain”: About the mode of religious identity construction

https://doi.org/10.28995/2686-7249-2015-9-64-73

Abstract

The article is devoted to the image of Mohammed in “Primera Crónica General” of Spain. It analyses one of the episodes of the typical Spanish legend of Mohammed which tells about his preaching of Islam in Cordoba and the failed arrest of Mohammedon the orders of Isidore of Seville. This episode is taken from the “Chronicon mundi” by Lucas de Tuy. The work of Lucas is strongly anti-Islamic, and for its “moslem chapters” the chronicler uses it more than the “History of the Arabs” by Rodrigo of Toledo, despite the fact that the work of Rodrigo is based on Arabic sources, and is more authentic. This leads to the conclusion about principles of historical writing at the court of King Alfonso X. It seems that the story of Isidore and Mohammed had to indicate to readers and listeners that the confrontation of Islam and Christianity in Spain had a very ancient tradition.

About the Author

Elena Marey
National Research University “Higher School of Economics”
Russian Federation


References

1. Martin G. Un récit (la chute du royaume wisigothique d’Espagne dans l’historiographie chrétienne des VIII et IX siècle) // Martin G. Histoires de l’Espagne médiévale: Historiographie, geste, romancero. P., 1997. P. 11-42.

2. Bronisch A.P. Reconquista y guerra santa: la concepción de la guerra en la España cristiana desde los visigodos hasta comienzos del siglo XII / Trad. de M. Diago Hernando. Granada, 2006.

3. Louchitskaja S. L’image des musulmans dans les chroniques des croisades // Le Moyen Age. Revue d’histoire et de philologie. 1999. № 3-4. Р. 717-735.

4. Лучицкая С.И. Образ Другого: мусульмане в хрониках крестовых походов. СПб., 2001.

5. Tolan J.V. Saracenos: el islam en la imaginación medieval europea / Trad. de J.R. Gutiérrez, S. Moreta. Valencia, 2007.

6. Лучицкая С.И. «Жизнь Магомета» Эмбрико Майнцского: легенда и история // Электронный научно-образовательный журнал «История». 2013. T. 4. Вып. 6 (22) [Электронный ресурс]. Доступ для зарегистрированных пользователей. URL: http://history.jes.su/s207987840000601-0-1.

7. Журавский А.В. Магомет-кардинал: к истории одного образа Мухаммада в средневековой Европе // Свет Христов просвещает мир: Альманах Свято-Филаретовского православно-христианского института. 2014. Вып. 9. С. 83-109.

8. González Muñoz F. Apuntes sobre el tratamiento literario del profeta Mahoma en Occidente // La cultura clásica y su evolución a través de la Edad Media. Homenaje al. Prof. J. Mellado Rodríguez con motivo de su jubilación académica / Ed. por J.P. Monferrer-Sala, M. Rodríguez-Pantoja Márquez. Córdoba, 2014. P. 93-106.

9. La lengua y la literatura en tiempos de Alfonso X: Actas del Congreso Internacional, Murcia, 5-10.05.1984. Murcia, 1985.

10. Emperor of Culture: Alfonso X the Learned of Castile and His Thirteenth-Century Renaissance / Ed. by I. Burns. Philadelphia, PA: University of Pennsylvania Press, 1990.

11. Alfonso X el Sabio y las crónicas de España / Al cuidado de I. Fernández Ordoñez. Valladolid: Universidad de Valladolid, 2000.

12. Ауров О.В. «Deuen leer las estorias..»: Истоки и развитие сословной идентичности кастильского рыцарства (XII - середина XIV вв.) // Социальная идентичность средневекового человека / Отв. ред. А.А. Сванидзе, П.Ю. Уваров. М., 2007. С. 120-127.

13. Марей А.В. Дружба и доверие в испанском обществе XI-XIII вв.: неправовые регуляторы правового поля. М., 2011. С. 9-12.

14. Catalán D. La Estoria de España de Alfonso X: Creación y evolución. Madrid, 1992.

15. Martin G. Le pouvoir historiographique (l’historien, le roi, le royaume. Le tournant alphonsin) // Histoires de l’Espagne médiévale: Historiographie, geste, romancero. P., 1997. P. 123-136.

16. Martin G. Compilation (cinq procédures fondamentales) // Histoires de l’Espagne médiévale: Historiographie, geste, romancero. P., 1997. P. 107-121.

17. Martin G. Los intelectuales y la Corona: la obra histórica y literaria // Alfonso X y su época / Coord. por M. Rodríguez Llopis. Murcia, 2002. P. 259-285.

18. Jérez Cabrero E. El Chronicon mundi de Lucas de Tuy (c. 1238): técnicas compositivas y motivaciones ideológicas: Tesis Doctoral. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 2006.

19. Grego Gómez M. La fuente árabe de la historia del Emirate omeya de al-Andalus en la Historia arabum de Jiménez de Rada // e-Spania. 2006. № 2 [Электронный ресурс]. URL: http://e-spania.revues.org/274.

20. Pick L.K. What did Rodrigo Jiménez de Rada Know About Islam? // Anuario de historia de la iglesia. 2011. Vol. 20. P. 221-235.

21. González Muñoz F. La leyenda de Mahoma en Lucas de Tuy // Actas III Congreso Hispánico de Latín Medieval (León, 26-29 de septiembre de 2001). Vol. 1. León, 2002. Р. 353-354.

22. Falque Rey E. La vida de Mahoma en las fuentes crisitianas medievales: Lucas de Tuy // Philologia Hispalensis. 2000. Vol. 14. Fasc. 2. P. 211-216.

23. Рыбина М.В. Евлогий Кордовский: священнослужитель, интеллектуал и мученик // Испанский альманах. 2008. Вып. 1. С. 110-128.


Review

For citations:


Marey E. Image of Muhammad in the “First General Chronicle of Spain”: About the mode of religious identity construction. RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2015;(9):64-73. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2686-7249-2015-9-64-73

Views: 350


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6355 (Print)