Preview

RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series

Advanced search

The relationship between the visual unconscious and the world-building structures of meaning as a concept in development

https://doi.org/10.28995/2686-7249-2016-2-17-26

Abstract

The article analyses the concept of “structure of visions” presented in the book by Jonathan Krary “Techniques of the observer. On vision and modernity in the XIX century” and puts forward a specific version of the evolution in the understanding of the power over the visual unconscious. We are talking about ideas of Béla Balázs, Sergey Eisenstein, Walter Benjamin, Gilles Deleuze and about authentic sense of the notion “auteur cinematography”.

About the Author

Boris Reifman
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Крэри Д. Техники наблюдателя. Видение и современность в XIX веке. М.: V-A-C press, 2014. С. 16.

2. Витгенштейн Л. Логико-философский трактат. 4.022 // Библиотека Якова Кротова [Электронный ресурс]. URL: http://krotov.info/lib_sec/03_v/vit/genshtey3.htm (дата обращения: 20.09.2015).

3. Апель К.-О. Трансформация философии // Библиотека «Полка букиниста» [Электронный ресурс]. URL: http://polbu.ru/appel_philotransform (дата обращения: 20.09.2015).

4. Кассирер Э. Опыт о человеке. Введение в философию человеческой культуры // Кассирер Э. Избранное. Опыт о человеке. М.: Гардарика, 1998. С. 470.

5. Библер В.С. Михаил Михайлович Бахтин, или Поэтика культуры // Библер и вокруг [Электронный ресурс]. URL: http://www.bibler.ru/bim_bakhtin.htm (дата обращения: 15.09. 2015).

6. Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости // Беньямин В. Учение о подобии: медиаэстетические произведения. М., 2012. С. 222.

7. Манович Л. Археология компьютерного экрана // Экранная культура. Теоретические проблемы. СПб.: Дмитрий Буланин, 2012. С. 66.

8. Мерло-Понти М. Око и дух // Французская философия и эстетика XX века. М.: Искусство, 1995. С. 248.

9. Гильдебранд А. Проблема формы в изобразительном искусстве и собрание статей о Гансе фон Маре. М.: МПИ, 1991. С. 20.

10. Трюффо Ф. Говард Хоукс. Лицо со шрамом // Трюффо о Трюффо. Статьи. Интервью. Сценарии. М.: Радуга, 1987. С. 62.

11. Трюффо Ф. Об одной тенденции во французском кино // Документы [Электронный ресурс]. URL: http://rudocs.exdat.com/docs/index-168133.html (дата обращения: 15.03.2015).

12. Барт Р. Критика и истина // Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. М.: Прогресс, 1994. С. 366.

13. Трюффо Ф. Господи, благослови Джона Форда! // Трюффо о Трюффо. Статьи. Интервью. Сценарии. М.: Радуга, 1987. С. 60.

14. Ямпольский М.Б. Фотогения. Вступительная статья к разделу «Фотогения» // Немое кино. 1911-1933. Из истории французской киномысли / Сост. М.Б. Ямпольский. М.: Искусство, 1988. С. 75.

15. Ямпольский М.Б. Видимый мир. Очерки ранней кинофеноменологии. М.: НИИ киноискусства; Центральный музей кино; Международная киношкола, 1993. С. 48.

16. Балаш Б. Видимый человек. Очерки драматургии фильма // Киноведческие записки. 1995. № 25. С. 70.

17. Ницше Ф. Рождение трагедии из духа музыки // Ницше Ф. Стихотворения. Философская проза. СПб.: Художественная литература, 1993. С. 207, 235.

18. Инишев И. «Иконический поворот» в теориях культуры и общества // Логос. 2012. № 1 (85). С. 190.

19. Эйзенштейн С.М. Перспективы // Эйзенштейн С. Избранные произведения: В 6 т. Т. 2. М.: Искусство, 1964. С. 43.

20. Аронсон О. Возвращение философии. Логика кино по Жилю Делезу // Киноведческие записки. 2000. № 46 [Электронный ресурс]. URL: http://www.kinozapiski.ru/ru/article/sendvalues/578 (дата обращения: 26.12.2015).

21. Ильин И. Постструктурализм. Деконструктивизм. Постмодернизм. М., 1996. С. 111-112.


Review

For citations:


Reifman B. The relationship between the visual unconscious and the world-building structures of meaning as a concept in development. RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2016;(2):17-26. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2686-7249-2016-2-17-26

Views: 257


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6355 (Print)