The fear factor. The influencing potential of horror in the modern media text


https://doi.org/10.28995/2686-7249-2016-4-128-135

Full Text:




Abstract

The article is devoted to an analysis of one of the techniques of emotional speech influence applied by modern publicists, - the metaphorization of the word noose in the texts of newspapers “Novaya Gazeta” and “Zavtra” (2015). The author shows that the journalists keep the associative field generated by the direct meaning of the word, so metaphorical image of noose is able to bring the reader into a state of fear, disgust, anger and create a favorable emotional background for the propaganda.

About the Author

Evgeniya Basovskaya
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Словарь современного русского литературного языка: В 20 т. Т. 16. М.; Л.: Наука, 1964. С. 281.

2. Гарифуллин Р.Р. СМИ: психологические основы садо-мазохизма и деструктивной эстетики // Пси-фактор [Электронный ресурс]. URL: http://psyfactor.org/lib/sado-masochism.htm (дата обращения: 25.11.2015).

3. Скрягин Л.Н. Морские узлы. М.: Транспорт, 1994.

4. Ваша собака: Энциклопедический справочник. М.: Русское энцикл. товарищество: ОЛМА Медиа Групп, 2008. С. 182.

5. Национальный корпус русского языка [Электронный ресурс]. URL: http://search1.ruscorpora.ru (дата обращения: 24.03.2016).

6. Будаев Э.В., Чудинов А.П. Метафора в политическом интердискурсе. Екатеринбург: Урал. гос. пед. у-т, 2006. С. 120-121.

7. Большой толковый словарь русского языка / Под ред. С.А. Кузнецова. СПб.: Норинт, 1998. Авторская редакция 2014 г // Справочно-информационный портал ГРАМОТА.РУ [Электронный ресурс]. URL: http://gramota.ru/slovari/dic/ (дата обращения: 23.03.2016).

8. Романов А.А., Романова Е.Г., Воеводкин Н.Ю. Имя собственное в политике: язык власти и власть языка. Тверь: Лилия ЛТД, 2000. С. 23.

9. Шейгал Е.И., Дешевова В.В. Агональность в коммуникации: структура понятия // Вестник Челябинского государственного университета. Вып. 36. Филология. Искусствоведение. 2009. № 34. С. 145-148.

10. Шаховский В.И. Лингвистическая теория эмоций. М.: Гнозис, 2008. С. 81-82.

11. Зелинский С.А. Информационно-психологическое воздействие на массовое сознание: средства массовой коммуникации, информации и пропаганды - как проводник манипулятивных методик воздействия на подсознание и моделирования поступков индивида и масс. СПб.: Скифия, 2008. С. 23.

12. Ellul J. Propaganda: The Formation of Mеnʼs Attitudes. N. Y.: Knopf, 1966. P. 163.


Supplementary files

For citation: Basovskaya E. The fear factor. The influencing potential of horror in the modern media text. RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2016;(4):128-135. https://doi.org/10.28995/2686-7249-2016-4-128-135

Views: 235

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6355 (Print)