Poetic text as a symphony of cinematographic devices (An experimental analysis of O. Mandelstam’s poem “To the German Tongue”)


https://doi.org/10.28995/2686-7249-2015-2-73-84

Full Text:




Abstract

The article deals with the range of poetic devices used by O. Mandelstam, which, as the analysis of his poem “To the German Tongue” shows, bear a striking resemblance to film editing techniques of the 1920s. It looks closely at the episodes of the poet’s life when he came into contact with the art of filmmaking, and then proceeds to the examination of similarities between the buildup of a film and the inner structure of Mandelstam’s poem. Special attention is given to the techniques resembling those of film splicing, as well as to the perception of the poem by the reader, which is similar to the perception of a film by the viewer. The research has shown that parallels can be drawn between the poetic devices used in the poem and the inner structure of early 20th century films.

About the Author

Aleksandra Bassel
National Research University “Higher School of Economics”
Russian Federation


References

1. Лихачев Б.С. Кино в России (1896-1926). Материалы к истории русского кино. Ч. 1. 1896-1913. Л.: ACADEMIA, 1927. С. 24.

2. Серафимович А.С. Машинное двигается // Сине-фоно. 1912. № 8. С. 8.

3. Зоркая Н. «…Страшное, правдивое и мстительное искусство». Осип Мандельштам о кинематографе // Искусство кино. 1988. № 4. С. 82-95.

4. Дымшиц А.Л. Вступительная статья // Мандельштам О.Э. Стихотворения. Л.: Сов. писатель, 1978.

5. Румянцева В.Н. «От сырой простыни…»: Осип Мандельштам и кино // «Отдай меня, Воронежск…». Третьи международные мандельштамовские чтения. Воронеж: Изд-во воронежск. ун-та, 1995.

6. Герштейн Э.Г. Мемуары. М.: Захаров, 2002. С. 762.

7. Мандельштам Н.Я. Вторая книга / Предисл. и примеч. А. Морозова; подгот. текста С. Василенко. М.: Согласие, 1999. С. 231.

8. Эйзенштейн С.М. Монтаж аттракционов // Леф. 1923. № 3. С. 70-75.

9. Эйзенштейн С.М. Монтаж 1938 // Эйзенштейн С.М. Монтаж / Предисл. Р. Юренева. М.: ВГИК, 1998. С. 63.

10. Цивьян Ю.Г. Историческая концепция кино. Кинематограф в России 1896-1930. Рига: «Зинатне», 1991. С. 327.

11. Эйзенштейн С.М. Четвертое измерение в кино // Эйзенштейн С.М. Монтаж. С. 59.

12. Шиндин С.Г. К проблеме «Мандельштам и кинематограф» // Киноведческие записки. 1991. № 10. С. 150-161.

13. Эйхенбаум Б. Литература и кино // Советский экран. 1926. № 42. С. 10.


Supplementary files

For citation: Bassel A. Poetic text as a symphony of cinematographic devices (An experimental analysis of O. Mandelstam’s poem “To the German Tongue”). RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2015;(2):73-84. https://doi.org/10.28995/2686-7249-2015-2-73-84

Views: 447

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6355 (Print)