Preview

RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series

Advanced search

Byzantine art and its Slavic-Russian contemporaneity. Based on medieval jewelry art of 6-11th centuries

https://doi.org/10.28995/2686-7249-2017-3-9-25

Abstract

One of the main principles of the pagan art - an idea of the ability of сreative product to real action in the natural and human world.In the 6-7th centuries in Byzantine philosophy is a struggle of opinions about the role of jewelry in Christian art was going on.Slavic elite jewelry of 6-8th centuries had no expressed symbolism. In the 8-9th centuries jewelry was blurred with images of pagan culture aesthetics. The coexistence of two aesthetic cultures, the Byzantine and Slavic pagan jewelry, in 9-13th centuries may be noted by jewelry of plain technologies. The ornamentation and beauty were main features in the guise of crafts of ancient Russia filigree complex of jewelry of 10th century. Aesthetics of rising Russian nobles in the sacred aspect turns out to be free of ideology.

About the Author

Natalia Zhilina
Institute of Archaeology, Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Аничков Е.В. Язычество и Древняя Русь. М.: Индрик, 2003. С. XIV-XVI, 220, 221.

2. Гельмольд: Славянская хроника. М.: Изд-во АН СССР, 1963. С. 186.

3. Срезневский И.И. Святилища и обряды языческого богослужения древних славян. Харьков, 1846. С. 54, 55, 57.

4. Срезневский И.И. Архитектура храмов языческих славян // Чтения в Обществе истории и древностей российских. 1846. № 3. С. 45, 46.

5. Гельмольд: Славянская хроника. С. 45, 129.

6. Библиотека литературы Древней Руси: В 20 т. Т. 1: XI-XII века. СПб.: Наука, 2004. С. 102, 103.

7. Зеленин Д.К. Избранные труды: Статьи по духовной культуре: 1934-1954 гг. М.: Индрик, 2004. С. 209.

8. Рыбаков Б.А. Язычество древних славян. М.: Наука, 1981. С. 462-464.

9. Седов В.В. Восточные славяне в VI-XIII вв. М.: Наука, 1982. Табл. XIX: 2, 17; 3-5, 6, 8 - Табл. XXI: 2-4; 35, 9; 7 - Табл. XVIII: 15; 9, 10 - Табл. VI; 11, 12 - Табл. IV: 1, 2.

10. Фрэзер Д.Д. Золотая ветвь. М.: Политиздат, 1980. С. 20.

11. Хвойко В.В. Раскопки могильника при селе Броварки Гадячского у. Полтавской губ. // Древности. Т. 20. Вып. 2. М., 1904. С. 44-45. Рис. 1, 2.

12. Симоненко И.Ф. Свадебные обряды в Закарпатской области // Советская этнография. 1946 № 4. С. 125-127.

13. Симоненко И.Ф. Быт населения Закарпатской области // Советская этнография. 1948. № 1. С. 85. Рис. 12.

14. Шмелева М.Н. Типы народной одежды украинцев Закарпатской обл. // Советская этнография. 1948. № 2. С. 137.

15. Корзухина Г.Ф. Клады и случайные находки вещей круга «древностей антов» в Среднем Поднепровье // Материалы по археологии, истории и этнографии Таврии. Вып. 5. Симферополь: Таврия, 1996. Табл. 73: 4.

16. Шохин К.В. Очерк истории развития эстетической мысли в России: (древнерусская эстетика XI-XVII веков). М.: Высш. шк., 1963. С. 5.

17. Бычков В.В. Русская средневековая эстетика XI-XVII вв. М.: Мысль, 1995. С. 11.

18. Бычков В.В. Эстетическое сознание Древней Руси. М.: Знание, 1988. С. 35.

19. Mathew G. Byzantine Aesthetics. L.: J. Murray, 1963. P. 126.

20. Бычков В.В. Малая история византийской эстетики. Киев, 1991. С. 16-117.

21. Аверинцев С.С. Золото в системе символов ранневизантийской культуры // Византия, Южные славяне, Древняя Русь, Западная Европа: Искусство и культура. М.: Наука, 1973. С. 47, 48.

22. Корзухина Г.Ф. Клады и случайные находки вещей круга «древностей антов» в Среднем Поднепровье. Каталог памятников / Предисл. В.М. Горюновой, О.А. Щегловой) // Материалы по археологии, истории и этнографии Таврии. Вып. V. Симферополь, 1996. Табл. 72: 1аб., 2в; Таб. 73: 2аб, 3аб. С. 663. Кат. 89, 5-8; С. 406, 662.

23. Niederle L. Přispěvky k vývoji byzantských šperků: ze IV.-X. Století. Praha: Česká akademie věd a umění, 1930. obr. 70, 5.

24. Айбабин А.И. К вопросу о происхождении сережек Пастырского типа // Росс. археология. 1973. № 3. Рис. 3, 4.

25. Приходнюк О.М. Археологiчнi пам’яткi Середнього Приднепров’я VI-IX ст. н. є. Київ: Наукова думка, 1980. Рис. 13.

26. Попова О.С. Изобразительное искусство // Культура Византии: вторая половина IV - первая половина VII в. М.: Наука, 1984. С. 550.

27. Жилина Н.В., Макарова Т.И. Древнерусский драгоценный убор - сплав влияний и традиций IX- XIII вв.: Художественные стили и ремесленные школы. М.: Гриф и К, 2008. С. 186, 187. B - 11, 13.

28. Жилина Н.В. Древнерусские клады IX-XIII вв. Классификация, стилистика и хронология украшений. М.: URSS, 2014. № 176/3.

29. Рыбаков Б.А. Ремесло Древней Руси. М.: Изд-во Акад. наук СССР, 1948. Рис. 14.


Review

For citations:


Zhilina N. Byzantine art and its Slavic-Russian contemporaneity. Based on medieval jewelry art of 6-11th centuries. RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2017;(3):9-25. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2686-7249-2017-3-9-25

Views: 384


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6355 (Print)