Preview

RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series

Advanced search

The “Family Mystery” novel as a genre (the formulation of an issue)

https://doi.org/10.28995/2686-7249-2016-5-21-42

Abstract

The author of the article advances a hypothesis of the “family mystery” novel as a substantive genre which is drastically different from the Gothic, or sensation, or an “investigation of the victim” novel. The analyzis of the different national literary traditions covering the period from the 1840s to the beginning of the 21th century enables the author not only to confirm her initial hypothesis, but also to find out the invariant structure of this genre founded on M. Bakhtin’s genre model. As a result of this complex research there is a conclusion that presence of the central “family mystery” motif, which is connected with a crime and is also touching the family near past, correlates with the particular speech, subject structure, space and time organization, hero types, the plot and world view.

About the Author

Olga Fedunina
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Wadsö-Lecaros C. Jane Eyre and the Genre of “Governess Novels” // Jane Eyre: De Charlotte Bronté à Franco Zeffirelli / Ed. F. Regard, A. Trapenard. P., 2008. P. 33-45.

2. Frishtick B. Independence through Education: The Governess in Jane Eyre and Agnes Grey and Her Relation to Women’s Identity in Nineteenth-Century England: Ph.D. Thesis. University of Vermont, 2013.

3. Антонова З.В. Третий период творчества Уилки Коллинза: Дис. … канд. филол. наук. Череповец, 2003.

4. Кешокова Е.А. Уилки Коллинз и «сенсационная» школа английского романа XIX века: Автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 1978.

5. Snodgrass M.E. Encyclopedia of Gothic Literature. N.Y., 2005. P. 75.

6. Смирнов И.П. Роман тайн «Доктор Живаго». М., 1996.

7. Хотинская А.И. Джозеф Шеридан Ле Фаню и английский сенсационный роман: Проблема трансформации жанра romance: Автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2006. С. 9.

8. Brantlinger P. What is sensational about the Sensation Novel? // Wilkie Collins. Contemporal Critical Essays / Ed. by L. Pykett. L., 1998. P. 30-58.

9. Матвеенко И.А. Русский перевод «сенсационного» романа У. Коллинза «Женщина в белом»: К вопросу о взаимодействии жанровых модификаций социально-криминального романа // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 5 (23). Ч. 2. С. 137-142.

10. Энциклопедический словарь английской литературы ХХ века / Отв. ред. А.П. Саруханян. М., 2005.

11. Путеводитель по английской литературе / Под ред. М. Дрэббл, Д. Стрингер. М., 2003. С. 346.

12. Шкловский В.Б. Приключения, узнавания, ужасы, тайны // Шкловский В.Б. Избранное: В 2 т. Т. 1. М., 1983. С. 187.

13. Федунина О.В. «Следователь-жертва» в криминальной литературе: К вопросу о типологии героя и жанра // Новый филологический вестник. 2012. № 2 (21). С. 130-141.

14. Угрехелидзе В.Г. Поэтика социально-криминального романа: западноевропейский канон и его трансформация в русской литературе XIX века: «Большие надежды» Ч. Диккенса и «Подросток» Ф.М. Достоевского: Дис. … канд. филол. наук. М., 2006.

15. Бахтин М.М. Эпос и роман (О методологии исследования романа) // Бахтин М.М. Эпос и роман / Сост. С.Г. Бочаров. СПб., 2000. С. 202.

16. Козьмина Е.Ю. Инвариант фантастического авантюрно-исторического романа // Новый филологический вестник. 2015. № 2 (33). С. 24-43.

17. Тамарченко Н.Д. «Эстетика словесного творчества» М.М. Бахтина и русская философско-филологическая традиция. М., 2011. С. 76.

18. Санд Ж. Снеговик // Санд Ж. Собр. соч.: В 9 т. Т. 9. Л., 1974. С. 34.

19. Дю Морье Д. Ребекка / Пер. с англ. Г. Островской. М., 2000. С. 29.

20. Стюарт М. И девять ждут тебя карет / Пер. с англ. Р. Шидфара. СПб.; М., 2008. С. 17.

21. Санд Ж. Исповедь молодой девушки // Санд Ж. Собр. соч.: В 9 т. Т. 8. Л., 1974. С. 617.

22. Хольт В. Кирклендские услады / Пер. с англ. С.П. Самостреловой-Смирницкой. М., 2003. С. 298.

23. Малкина В.Я. Поэтика исторического романа: Проблема инварианта и типология жанра. Тверь, 2002. С. 27.

24. Радклиф А. Итальянец, или Тайна одной исповеди // Готический роман: Замок Отранто; Итальянец; Аббатство кошмаров. М., 2007. С. 441.

25. Соколова Е.А. Архетип злодея в романе Шарлотты Бронте «Джейн Эйр» // Соколова Е.А. Европа. Россия. Провинция: Исследования в области литературно-фольклорных процессов. Шадринск, 2006.

26. Сеттерфилд Д. Тринадцатая сказка. СПб., 2007. С. 97.

27. Коллинз У. Женщина в белом / Пер. Т. Лещенко-Сухомлиной, В. Кулагиной-Ярцевой. М., 2006. С. 10.

28. Радклиф А. Удольфские тайны / Пер. Л. Гей. М., 1996. С. 253.

29. Уолпол Г. Замок Отранто // Готический роман: Замок Отранто; Итальянец; Аббатство кошмаров. М., 2007. С. 168.

30. Михалева А.А. Герой-двойник и структура произведения (Э.Т. Гофман и Ф.М. Достоевский): Автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2006.

31. Михалева А.А. «Преступление и наказание» и «Эликсиры сатаны» Э.Т.А. Гофмана // Готическая традиция в русской литературе. М., 2008. С. 164-198.

32. Федунина О.В. Категория имплицитного читателя в криминальной литературе (постановка проблемы) // Narratorium. 2013. № 1-2 (5-6) [Электронный ресурс]. URL: http://narratorium.rggu.ru/article.html?id=2631073 (дата обращения: 20.05.2015).

33. Бузылева К. Дю Морье // Энциклопедический словарь английской литературы ХХ века / Отв. ред. А.П. Саруханян. М., 2005. С. 175.

34. Киреева Н.В. Роль элементов готической поэтики в формировании жанровой природы романов Д. Дюморье // Ученые записки Благовещенского государственного педагогического университета. Т. 22. Вып. 2. Благовещенск, 2005. С. 36-52.


Review

For citations:


Fedunina O. The “Family Mystery” novel as a genre (the formulation of an issue). RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2016;(5):21-42. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2686-7249-2016-5-21-42

Views: 311


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6355 (Print)