Elements of fictional worlds game in naïve teenager science-fiction. An attempt at self-description


https://doi.org/10.28995/2686-7249-2017-12-130-145

Full Text:




Abstract

The article is dedicated to the childhood experience of prose writing. The author considers it as an example of a game of written creating a paracosm (fictional world). A detailed investigation of ways of imagining a space in teenager science fiction is presented. The author considers specifics in the process of text writing, in course of which it attains some elements of a verbal communication with focus on “living through” the events by the author.

About the Author

Yelena Malaya
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Борисов С.Б. Любовный рассказ в ансамбле девичьего рассказа // Рукописный девичий рассказ: сб. / сост. С.Б. Борисов. М.: ОГИ, 2002. С. 19-49.

2. Лойтер С.М. Детские утопии, или Игра в страну-мечту как явление детского фольклора // Русский школьный фольклор. От «вызываний» Пиковой дамы до семейных рассказов / сост. А.Ф. Белоусов. М.: Ладомир, АСТ, 1998. С. 605-617.

3. Лойтер С.М. Игра в страну-мечту: Русский детский фольклор и детская мифология: Исследование и тексты. Петрозаводск: КГПУ, 2001. С. 134-172.

4. Кассиль Л.А. Три страны, которых нет на карте: Повести. М.: Детская литература, 1978.

5. Обухов А.С., Мартынова М.В. Фантазийные миры игрового пространства детей мегаполиса: страна К.К.Р. Антона Кротова и его друзей // Какорея: Из истории детства в России и других странах: сб. статей и материалов / сост. Г.В. Макаревич. М.; Тверь: Научная книга, 2008. С. 231-245.

6. Гладких Н.В. Маленькие боги (во что играли советские дети в 1970-е годы): Ситуация постфольклора: городские тексты и практики. М.: Форум, 2015. С. 181-200.

7. Mackeith S.A. Paracosms and the development of Fantasy in childhood // Imagination, Cognition and Personality. 1983. Т. 2. №. 3. С. 261-267.

8. Mackeith S., Silvey R. The Paracosm: а special form of fantasy. New York: Baywood, 1988. P. 173-197.

9. Sturm B.W. Imaginary “Geographies” of childhood: School library media centers as secret spaces // Knowledge Quest. 2008. Vol. 36. № 4. С. 46.

10. Кулешов Е.В. Приключенческая проза детей // «Наивная литература»: исследования и тексты / сост. С.Ю. Неклюдов. М.: Московский общественный научный фонд, 2001. С. 116-152.

11. Harty J. The islanders: Mapping paracosms in the early writing of Hartley Coleridge, Thomas Malkin, Thomas De Quincey, and the Brontes. Dissertation. George Washington Univ., 2008.

12. Petrella K. A Crucial Juncture: The Paracosmic Approach to the Private Worlds of Lewis Carroll and the Brontës. Syracuse University, 2009.

13. Cohen D., MacKeith S.A. The Development of Imagination: The Private Worlds of Childhood (Concepts in Developmental Psycology). London: Routledge, 1992.

14. Fimi D. Tolkien, Race and Cultural History. From Fairies to Hobbits. Hampshire, UK: Palgrave Macmillan, 2010.

15. Виноградов П. Марш «попаданцев», или Ностальгия по альтернативе // Литературная газета. URL.: http://lgz.ru/article/N13--6316---2011-04-06-/Marsh-%C2%ABpopadants%D0%B5v%C2% BB15731/ (дата обращения: 15.09.2017).

16. Невский Б. Попаданцы: штампы и открытия // Мир фантастики. 2012. № 109, сентябрь. URL.: http://old.mirf.ru/Articles/art5368.htm (дата обращения: 14.06.2017).

17. Фишман Л.Г. «Попаданческая» фантастика: неузнанное выполнение «социального заказа»? // Философия образования. 2013. № 6. С. 119-125.

18. Лобин А.М. Великая Отечественная война как сюжет современной исторической фантастики // Филологический класс. 2013. № 3 (33). С. 122-127.

19. В ловушке времени // Аргументы и факты. 2005. 26 янв. URL: http://www.aif.ru/archive/1634278 (дата обращения: 20.10.2017).

20. Горалик Л. Как размножаются Малфои: Жанр «фэнфик»: потребитель масскультуры в диалоге с медиаконтентом // Новый мир. 2003. № 12. С. 131-146.

21. Denzin N.K. Play, games and interaction: the contexts of childhood socialization // The Sociological Quarterly. 1975. Vol. 16. P. 458-478.

22. Ивлева Л.М. Дотеатрально-игровой язык русского фольклора. СПб.: Дмитрий Буланин, 1998. С. 103-104.

23. Жукова А.Ю. Детская игра в эпоху мобильных цифровых устройств (на материалах наблюдений в группе продленного дня младшей школы): дис. СПб., 2016.

24. Гаврилова К.А. Метаморфозы «Ранеток» в селе Большой Рой: инсценировка телесериала как спонтанная игра и организованная самодеятельность // Антропологический форум. СПб.: Музей антропологии и этнографии им. Петра Великого (Кунсткамера) Российской академии наук, 2013. С. 195-232.

25. Garvey C., Kramer T.L. “The language of social pretend play” // Developmental review. 1989. Iss. 9 (4). P. 364-382.

26. Opie I.A., Opie P. Children’s games in street and playground: chasing, catching, seeking, hunting, racing, duelling, exerting, daring, guessing, acting, pretending. Oxford: Clarendon Press, 1969.

27. Чистов К.В. Текст письменный - текст устный // Фольклор. Текст. Традиция: cб. ст. М.: ОГИ, 2005. С. 70.

28. Гаспаров Б.М. Устная речь как семиотический объект // Семантика номинации и семиотика устной речи: Лингвистическая семантика и семиотика I: Ученые записки Тартуского гос. ун-та. Тарту: Тартуский гос. ун-т, 1978. Вып. 442. С. 71.

29. Рогозин Д.М. Как работает автоэтнография? // Социологическое обозрение. 2015. Т. 14. № 1. С. 240.

30. Неклюдов С.Ю. Слово устное и слово книжное: сборник статей / сост. М.А. Гистер. М.: РГГУ, 2009.

31. Кибрик А.А. Модус, жанр и другие параметры классификации дискурсов // Вопросы языкознания. 2009. № 2. С. 3-21.

32. Кронгауз М.А. «Лытдыбр» от блогера, или Как интернет-язык делает письменную речь формой существования разговорного языка // Русский мир.ru. 2009. С. 40-43. URL.: http://www.russkiymir.ru/media/magazines/article/141692/ (дата обращения: 20.10.2017).

33. Лебедева Н.Б. Естественная письменная русская речь как объект лингвистического исследования // Вестник БГПУ: Гуманитарные науки. Изд-во БГПУ, 2001. № 1.

34. Чернова Ю.В. Концепции письменности и устности в чате // Русский язык: исторические судьбы и современность: IV Международный конгресс исследователей русского языка: Труды и материалы. М.: МГУ, 2010. С. 791-792.


Supplementary files

For citation: Malaya Y. Elements of fictional worlds game in naïve teenager science-fiction. An attempt at self-description. RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2017;(12):130-145. https://doi.org/10.28995/2686-7249-2017-12-130-145

Views: 348

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6355 (Print)