Yu. Levitansky’s “Cinematograph”. (Linguo-)Poetics of the fragment


https://doi.org/10.28995/2073-6355-2018-2-100-110

Full Text:




Abstract

The article is devoted to the analysis of the structure-forming principles of Yu. Levitansky’s book of poems “Cinematograph” in the aspect of the fragment poetics. It analyzes how influence the genre of“book of poems” influences reader’s reception, the semiotic tension between linearity and discreteness of the text, the role of the metatextual component, the linguo-poetical braces of a book. The author postulates that the cinematic principle of montage of fragments, revealing the “Cinematograph” title metaphor, serves as a basic text-generating mechanism covering both the “upper” (thematic) and “lower” (poeticlanguage) levels of the text.

About the Author

Alexey Chernyakov
Immanuel Kant Baltic Federal University
Russian Federation


References

1. Кадочникова И.С. Музыкальная композиция книги Ю. Левитанского «Кинематограф» // Вестник Удмуртского университета. Серия: История и филология. 2009. Вып. 3. С. 41-50.

2. Кадочникова И.С. «Я люблю эти дни, когда замысел весь уже ясен…» (структурные модели в книготворчестве Ю. Левитанского) // Вестник Удмуртского университета. Серия: История и филология. 2008. Вып. 1. С. 169-178.

3. Кадочникова И.С., Серова М.В. Цветовая композиция книги Ю. Левитанского «Кинематограф» // Мировая литература в контексте культуры. 2009. № 4. С. 282-286.

4. Никулин Д.В. Музыкальное начало в книге Ю. Левитанского «Кинематограф» // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2008. № 10. С. 192-195.

5. Никулин Д.В. Проблемы циклизации в творчестве Ю.Д. Левитанского: автореф. дисс. … канд. филол. наук. Коломна, 2010.

6. Фатхутдинова В., Матвеева Н. «Жизнь моя - кинематограф»: способы метафоризации в поэзии Юрия Левитанского // Филология и культура. 2017. № 1 (47). С. 109-114.

7. Левитанский Ю.Д. Кинематограф: Книга стихов. СПб., 1994. С. 3.

8. Ханзен-Лёве Оге А. Русский формализм: Методологическая реконструкция развития на основе принципа остранения. М.: Языки русской культуры, 2001. С. 327-346.

9. Эйзенштейн С. Драматургия киноформы // Формальный метод: Антология русского модернизма. Екатеринбург; М.: Кабинетный ученый, 2016. Т. 1: Системы. С. 361.

10. Грешных В.И. <Фрагмент о фрагменте> // Слово.ру: балтийский акцент. Калининград: Изд-во БФУ им. И. Канта. 2012. № 4. С. 129, 138.

11. Левитанский Ю. Избранное. М.: Худож. лит., 1982.

12. Левитанский Ю. Стихотворения. М.: АСТ, 2005.

13. Левитанский Ю. Черно-белое кино. М.: Время.

14. Черняков А.Н. Как показать время? Из наблюдений над поэтикой Ю. Левитанского // Поэтика хронотопа: языковые механизмы и когнитивные основания: Мат-лы междунар. науч. конф. 9-10 сентября 2010 г. Вильнюс: Институт литовского языка, 2010. С. 202-206.

15. Левитанский Ю. Стихотворения. М.: АСТ, 2005. С. 137-138.

16. Словарь русского языка. В 4 т. М., 1983. Т. 3. С. 243.

17. Грешных В. И. Ранний немецкий романтизм: фрагментарный стиль мышления. Л., 1991.


Supplementary files

For citation: Chernyakov A. Yu. Levitansky’s “Cinematograph”. (Linguo-)Poetics of the fragment. RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2018;(2-1):100-110. https://doi.org/10.28995/2073-6355-2018-2-100-110

Views: 448

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6355 (Print)