Gazing at the beginnings and the ends: tragedy in the theoretical optics of o.M. Freidenberg


https://doi.org/10.28995/2073-6355-2018-3-98-137

Full Text:




Abstract

The article elaborates some of the key insights drawn from olga Freidenberg’s analysis of Attic tragedy in Image and Concept, focussing on the implications of her notion of primitive spectactorship for research into other forms of literature. Freidenberg’s categories are put into dialogue with those of Walter Benjamin and György Lukács and, in the concluding section, employed in a contrastive analysis of Jules Verne’s Vingt mille lieues sous les mers and Valentin Kataev’s time, Forward!, works that display opposite attitudes to the descriptive (and scopophilic) impulse in European realism.

About the Author

Boris Maslov
National Research University Higher School of Economics (St. Petersburg); University of Chicago (USA)
Russian Federation


References

1. Perlina N. Ol’ga Freidenberg’s Works and Days. Bloomington: Slavica, 2002. P. 99-105.

2. Бройтман С.Н. История литературы. В 2 т. Т. 2: Историческая поэтика. М.: Академия, 2008.

3. Брагинская Н.В. «У меня не жизнь, а биография» // Вестник РГГУ. Серия «История. Филология. Культурология. Востоковедение». 2017. № 4 (25). C. 11-38, 24-25.

4. Электронный архив О.М. Фрейденберг. URL: http://freidenberg.ru/Personalija/Posmertnyepublikacii2000 (дата обращения 26.03.2018).

5. Брагинская Н.В. Мировая безвестность: Ольга Фрейденберг об античном романе. М.: Изд. дом ГУ ВШЭ, 2009.

6. Лотман Ю.М. О.М. Фрейденберг как исследователь культуры // Труды по знаковым системам VI (= Ученые записки Тарт. гос. ун-та). 1973. Вып. 308. С. 482-486.

7. Ivanov V.V. Foreword // Olga Freidenberg. Image and Concept: Mythopoetic Roots of Literature / N. Braginskaia, K. Moss (eds.). Amsterdam: Harwood, 1997. P. ix-xiv.

8. Дружинин П.А. Ольга Фрейденберг как мемуарист: наблюдения историка // Вестник РГГУ. Серия «История. Филология. Культурология. Востоковедение». 2017. № 4 (25). С. 128-140.

9. Дружинин П.А. Идеология и филология. Ленинград, 1940-е годы: Документальное исследование. М.: НЛО, 2012.

10. Фрейденберг О.М. Миф и литература древности. 3-е изд. Екатеринбург: У-Фактория, 2008.

11. Goldhill S. Modern critical approaches to tragedy // The Cambridge companion to Greek tragedy. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. P. 324-347. quot. on p. 330.

12. Dimock W.Ch. Through other Continents: American Literature across Deep Time. Princeton: Princeton University Press, 2006.

13. Брагинская Н.В. О научном наследии О.М. Фрейденберг // Миф и театр. Лекции по курсу «Теория драмы» для студентов театральных вузов. М.: ГИТИС, 1988. С. 3-12, цит. на с. 10.

14. Nestle W. Vom Mythos zum Logos; die Selbstentfaltung des griechischen Denkens von Homer bis auf die Sophistik und Sokrates. Stuttgart: Kröner, 1940.

15. Snell B. Die Entdeckung des Geistes; Studien zur Entstehung des europäischen Denkens bei den Griechen. Hamburg: Claaszen & Goverts, 1946.

16. Зенкин С.Н. Сюжет и наррация: Нарратология Ольги Фрейденберг в историко-идейных координатах // Вестник РГГУ. Серия «История. Филология. Культурология. Востоковедение». 2017. № 4 (25). С. 67-77, особенно С. 69-70.

17. Лотман Ю.М. Феномен культуры // Избранные статьи. В 3 т. Таллин: Александра, 1992. Т. 1. С. 34-46 (цит. на с. 36-37).

18. Tambiah S.J. Animals are Good to Think and Good to Prohibit // Ethnology. 1969. Vol. 8. № 4. P. 423-459.

19. Silverstein M. “Cultural” Concepts and the Language-Culture Nexus // Current Anthropology. 2004. Vol. 45. № 5. P. 621-652, esp. 634-638.

20. Knox B.M.W. Oedipus at Thebes: Sophocles’ Tragic Hero and His Time. New Haven: Yale University Press, 1998. P. 60-77.

21. Dodds E.R. On Misunderstanding the ‘oedipus Rex’ // Greece and Rome. 1966. Vol. 13. № 1. P. 37-49, esp. 46-47.

22. Аверинцев С.С. К истолкованию символики мифа о Эдипе // Античность и современность: к 80-летию Ф.А. Петровского. М.: Наука, 1972. С. 90-102.

23. Шкловский В. Связь приемов сюжетосложения с общими приемами стиля // Поэтика. Сборники по теории поэтического языка. Петроград: 18-я Гос. тип., 1919. С. 115-150 (цит. на с. 120).

24. Тынянов Ю. Литературный факт // Поэтика. История литературы. Кино / Тынянов Ю.Н. М., 1977. С. 259.

25. Клигер И. Археология движения или система систем: о несинхронных моделях истории в работах формальной школы // Русская интеллектуальная революция 1910-1920-х годов. М.: НЛО, 2016. С. 44-57.

26. Jordheim H. Introduction: Multiple Times and the Work of Synchronization // History and Theory. 2014. Vol. 53. P. 493-518.

27. Бахтин М.М. Ответ на вопрос редакции «Нового мира» // Cобр. соч. В 7 т. / Бахтин М.М. М.: Русские словари, 2002. Т. 6. C. 451-457, особ. с. 455.

28. Маслов Б.П. К критике понятия суггестивности (наблюдения над «Определением поэзии» А.Н. Веселовского) // Наследие Александра Веселовского в мировом контексте: исследования и материалы. М.: Центр гуманитарных исследований, 2016. С. 100-111.

29. Maslov B. The Semantics of ἀοιδός and Related Compounds: Towards a Historical Poetics of Solo Performance in Archaic Greece // Classical Antiquity. 2009. Vol. 28. № 1. P. 1-38.

30. Kliger I. Resurgent Forms in Ivan Goncharov and Alexander Veselovsky: Toward a Historical Poetics of Tragic Realism // The Russian Review. 2012. Vol. 71. № 4. P. 655-672.

31. Kliger I. On ‘Genre Memory’ in Bakhtin // Persistent Forms: Explorations in Historical Poetics / I. Kliger, B. Maslov (eds.). New York: Fordham University Press, 2016. P. 227-251.

32. Театр изображений: о неклассических зрелищных формах в античности // Театральное пространство. Материалы научной конференции ГМИИ им. А.С. Пушкина. М.: Советский художник, 1979. С. 35-58.

33. Демонстрация изображения - архаический тип театрального представления: к постановке проблемы // Изобразительное искусство и театр: тема, образ, метод / под ред. А.В. Камчатовой. СПб.: Изд-во Гос. Эрмитажа, 2006. С. 3-10.

34. Innovation Disguised as Tradition: Commentary and the Genesis of Art Forms // Persistent Forms: Explorations in Historical Poetics / I. Kliger, B. Maslov (eds.). New York: Fordham University Press, 2016. P. 172-208, esp. p. 179-190.

35. Braginskaja N. Binômes, opposition, répétition, contraste: Les racines mythologiques des catégories esthétiques d’ Ol’ga Frejdenberg // Revue des études slaves. 2016. T. 87. P. 35-51, en part. p. 47-50.

36. Maslov B. The dialect basis of choral lyric and the history of poetic languages in Archaic Greece // Symbolae Osloenses. 2013. Vol. 87. P. 1-29.

37. Беньямин В. Рассказчик: Размышления о творчестве Николая Лескова // Беньямин В. Маски времени: эссе о культуре и литературе / пер. А. Белобратова. СПб.: Symposium, 2004. С. 383-418, цит. на с. 407-408.

38. Wagner U. De mobili ligno (Hor. sat. II, 7, 82). Qui fuerint apud veteres ludi scaenici puparum // Anschauung und Anschaulichkeit / P. Neukam. (hrsg.). München: Bayerischer Schulbuch-Verlag, 1995. P. 131-155.

39. Лукач Г. Рассказ или описание / пер. с немецкой рукописи Н. Волькенау // Литературный критик. 1936. № 8. С. 44-67.

40. Jameson F. The Antinomies of Realism. New York: Verso, 2013.

41. Gunning t. The Cinema of Attraction: Early Film, Its Spectator and the Avant-Garde // Wide Angle 1986. Vol. 8 (3-4). P. 64.

42. The Cinema of Attractions Reloaded / W. Strauven (ed.). Amsterdam: Amsterdam University Press, 2006.

43. Иванов В.В. Очерки по истории семиотики в СССР. М.: Наука, 1976. С. 68, 92-93, 127-129.

44. Gunning t. The Desire and Pursuit of the Hole: Cinema’s obscure object of Desire // Erotikon. Essays on Eros, Ancient and Modern / Shadi Bartsch, Thomas Bartscherer (eds.). Chicago: University of Chicago Press, 2005. P. 261-277, esp. 263.

45. Верн Ж. Собр. соч. В 12 т. М.: Госуд. изд. худ. лит., 1956. Т. 4. С. 112.

46. Verne J. Vingt mille lieues sous les mers. Paris: J. Hetzel, 1871. P. 392 (ill. de 111 dessins par de Neuville, [et Riou]; [gravés par Hildibrand]).

47. Hadot P. La voile d’ Isis: essai sur l’histoire de l’idee de nature. Paris: Gallimard, 2004.

48. Катаев В.П. Растратчики. Время, вперед! М.: Текст, 2004. С. 204.

49. Verne J. Vingt mille lieues sous les mers. Paris: Librairie Générale Française, 1990. P. 164.


Supplementary files

For citation: Maslov B. Gazing at the beginnings and the ends: tragedy in the theoretical optics of o.M. Freidenberg. RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2018;(3-1):98-137. https://doi.org/10.28995/2073-6355-2018-3-98-137

Views: 317

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6355 (Print)