Preview

RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series

Advanced search

Pagan ancestors in the early historical writing of England and Rus

https://doi.org/10.28995/2073-6355-2018-3-248-263

Abstract

The author compares the perception of the pagan past in early historical writing of Anglo-Saxon England and old Rus. The earliest extant Rus historiographic work, the Kievan Primary Chronicle ( Povest’ vremennykh let ) of the 1110s depicts the deeds of 9th- and 10th-century pagan princes in rather neutral terms. Although the annalist clearly condemns paganism, he perceives and narrates the pagan period as a legitimate part of his own state’s history. A similar attitude can be seen in some smaller early Rus texts, as well as, it may be assumed, in 11th-century textual predecessors of the Primary Chroni cle . In Venerable Bede’s Ecclesiastical History of the English People (completed in 731), at first glance, the attitude towards the pagan past of the Anglo-Saxons is different: Bede does not narrate the history of this period, he only mentions it a few times. Nevertheless, it can be shown that Bede’s own perception of the pagan past was quite similar to that of the early Rus historical writers. The same attitude can be followed in some smaller or later texts such as royal genealogies, the Anglo-Saxon Chronicle , etc. However, in both countries one can find examples of lists of rulers which include only Christian ones.

About the Author

Timofey Guimon
Institute of World History of the Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Historical Narratives and Christian Identity on a European Periphery: Early History Writing in Northern, East-Central, and Eastern Europe (c. 1070-1200) / I. Garipzanov (ed.). Turnhout, 2011. XIII, 294 p.

2. Garipzanov I.H. History Writing and Christian Identity on a European Periphery // Historical Narratives and Christian Identity on a European Periphery: Early History Writing in Northern, East-Central, and Eastern Europe (c. 1070-1200). Turnhout, 2011. P. 1-11.

3. Джаксон Т.Н. Раннее историописание скандинавских стран: К проблеме формирования национальной идентичности // Древнейшие государства Восточной Европы, 2013 год: Зарождение историописания в обществах Древности и Средневековья. М., 2016. С. 801-835.

4. Ostrowski D. Pagan Past and Christian Identity in the Primary Chronicle // Historical Narratives and Christian Identity on a European Periphery: Early History Writing in Northern, East-Central, and Eastern Europe (c. 1070-1200). Turnhout, 2011. P. 229-253.

5. Гиппиус А.А. До и после Начального свода: ранняя летописная история Руси как объект текстологической реконструкции // Русь в IX-X веках: Археологическая панорама. М.; Вологда, 2012. С. 37-63.

6. Гимон Т.В. К проблеме зарождения историописания в Древней Руси // Древнейшие государства Восточной Европы, 2013 год: Зарождение историописания в обществах Древности и Средневековья. М., 2016. С. 748-800.

7. Шайкин А.А. «Повесть временных лет» о язычестве на Руси // Труды Отдела древнерусской литературы Института русской литературы (Пушкинский дом). СПб., 2004. Т. 55. С. 29-39.

8. Полное собрание русских летописей. М., 1997. Т. 1: Лаврентьевская летопись. N, VIII, 733 с.

9. Андрейчева М.Ю. Образы иноверцев в Повести временных лет: дис. ... канд. ист. наук. М., 2017. 224 с.

10. Полное собрание русских летописей. М., 2000. Т. 3: Новгородская первая летопись старшего и младшего изводов. XII, 692 с.

11. Шахматов А.А. История русского летописания. СПб., 2003. Т. 1. Кн. 2. 1023 с.

12. Timberlake A. Redactions of the Primary Chronicle // Русский язык в научном освещении. 2001. № 1. С. 196-218.

13. Лихачёв Д.С. Русские летописи и их культурно-историческое значение. М.; Л., 1947. 499 с.

14. Баловнев Д.А. Сказание «О первоначальном распространении христианства на Руси». Опыт критического анализа // Церковь в истории России. М., 2000. Сб. 4. С. 5-46.

15. Пичхадзе А.А., Ромодановская В.А., Ромодановская Е.К. Жития княгини Ольги, варяжских мучеников и князя Владимира в составе Синайского палимпсеста (РНБ, Q.п.I.63) // Русская агиография: Исследования. Публикации. Полемика. СПб., 2005. С. 288-308.

16. Молдован А.М. «Слово о законе и благодати» Илариона. Киев, 1984.

17. Шахматов А.А. Жития князя Владимира: Текстологическое исследование древнерусских источников XI-XVI вв. / подгот. текста Н.И. Милютенко. СПб., 2014. 383 с.

18. Гимон Т.В. Исторические заметки из «Памяти и похвалы» Иакова Мниха и летопись // Древняя Русь: Вопросы медиевистики. 2017. № 3 (69). С. 30-31.

19. Bede’s Ecclesiastical History of the English People. Colgrave B., Mynors R.A.B., (eds.). Oxford, 1969. LXXVI, 618 p.

20. Beda. Storia degli inglesi (Historia ecclesiastica gentis Anglorum). In 2 vols. / a cura di M. Lapidge; traduz. di P. Chiesa. [Roma; Milano], 2008.

21. Беда Достопочтенный. Церковная история народа англов / пер. с лат., ст., примеч., библиогр. и указатели В.В. Эрлихмана; отв. ред. С.Е. Федоров. СПб., 2001. 362 с.

22. Зверева В.В. «Новое солнце на Западе»: Беда Достопочтенный и его время. СПб., 2008. 247 с.

23. Гимон Т.В. Зарождение историописания в Англо-Саксонской Англии // Древнейшие государства Восточной Европы, 2013 год: Зарождение историописания в обществах Древности и Средневековья. М., 2016. С. 365-438.

24. Гвоздецкая Н.Ю. Восприятие язычества и образ язычника в «Церковной истории народа англов» Беды Досточтимого // Восточная Европа в Древности и Средневековье: Язычество и монотеизм в процессах политогенеза: XXVI Чтения памяти чл.-корр. АН СССР В.Т. Пашуто. Москва, 16-18 апреля 2014 г.: мат-лы конф. М., 2014. С. 59-64.

25. Higham N.J. (Re-)Reading Bede: The Ecclesiastical History in Context. London; New York, 2006. 296 p.

26. Foley W.T., Higham N.J. Bede on the Britons // Early Medieval Europe. 2009. Vol. 17 (2). P. 154-185.

27. McClure J. Bede’s Old Testament kings // Ideal and reality in Frankish and Anglo-Saxon society: studies presented to J.M. Wallace-Hadrille. Oxford, 1983. P. 76-98.

28. Hunter Blair P. The Moore Memoranda on Northumbrian History // The Early Cultures of North-West Europe (H.M. Chadwick memorial studies). Cambridge, 1950. P. 245-257.

29. Keynes S.D. Between Bede and the Chronicle: BL Cotton Vespasian B. vi, fols. 104-9 // Latin Learning and English Lore: Studies in Anglo-Saxon Literature for M. Lapidge. Toronto; Buffalo; London, 2005. Vol. 1. P. 47-67.

30. Dumville D.N. The Anglian collection of royal genealogies and regnal lists // Anglo-Saxon England. Cambridge, 1976. Vol. 5. P. 23-50.

31. Гимон Т.В. Историописание раннесредневековой Англии и Древней Руси: Сравнительное исследование. М., 2012. 689 с.

32. Англосаксонская хроника, IX-XI века / изд. подгот. З.Ю. Метлицкой. СПб., 2010. 284 с.

33. Гимон Т.В. События XI - начала XII в. в новгородских летописях и перечнях // Древнейшие государства Восточной Европы, 2010 год: Предпосылки и пути образования Древнерусского государства. М., 2012. С. 584-703.

34. Щавелёв А.С. К датировке протографа перечня князей «Кто колико княжилъ» // Восточная Европа в древности и средневековье: Ранние государства Европы и Азии: Проблемы политогенеза: XXIII Чтения памяти чл.-корр. АН СССР В.Т. Пашуто, Москва, 19-21 апреля 2011 г.: мат-лы конф. М., 2011. С. 332-337.


Review

For citations:


Guimon T. Pagan ancestors in the early historical writing of England and Rus. RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2018;(3-2):248-263. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2073-6355-2018-3-248-263

Views: 285


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6355 (Print)