Preview

RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series

Advanced search

Dinamics of festive paradigm in the culture of the Soviet childhood in the 1920-1930s

https://doi.org/10.28995/2686-7249-2016-7-95-116

Abstract

In the article scenarios of revolutionary feasts for children in the 1920-1930s are analyzed. They are considered as the original facts of the history of cultural policy of the Soviet state towards the children. They reflected the dynamic of percertion of the forms of children’s socialization in the Soviet society: from their preparation for the active participation in the immediate “world revolution” by the means of suppressing of a child - to their preparation for the future responsible life with the help of harmonious combination of labour and recreation in the country of “victorious socialism”.

About the Author

Alexander Astashov
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Салова Ю.Г. Политическое воспитание детей в Советской России в 1920-е годы. Ярославль, 2001. С. 3.

2. Орлов О.Л. Российский праздник как историко-культурный феномен. СПб., 2003. С. 41-42.

3. Десятая годовщина Октября в учреждениях соцвоса. М.; Л., 1927. С. 16.

4. Дюшен В., Замятина А. Политические праздники в школе и детском доме: Руководство для педагогов. М.; Л., 1926. С. 50.

5. Школьные праздники: Методическое письмо. М.; Л., 1928. С. 8-10.

6. Десятая годовщина Октября в учреждениях соцвоса. С. 18-23.

7. Коньков Р., Лепилин Я. Работа школы в революционные дни. М., 1926. С. 31.

8. Устинов И., Коньков Р. Праздник Октябрьской революции в школе. М.; Л., 1925. С. 23.

9. Устинов И.В., Крылов В.И. Праздник Октябрьской революции в школе: Серия сборников по устройству школьных праздников. Вып. 4. М., 1923. С. 45.

10. Паперный В. Культура Два. М., 2006. С. 41-42.

11. Революционные праздники в школе первой ступени. По отчетам, сочинениям и дневникам педагогов и детей школ городских, деревенских и школ при производстве. М.: Новая Москва, 1926. С. 6-8.

12. Устинов И., Коньков Р. Праздник Октябрьской революции в школе. М.; Л., 1925. С. 5-7.

13. Савинская О.Г. Революционные и бытовые праздники в деревенской школе. М., 1926. С. 115.

14. Устинов И.В., Мурзаев В.С. Первое мая в школе: Сборник по организации первомайского праздника в школах всех ступеней и типов / Под ред. А.М. Лебедева, Н.А. Пашкова, В.Г. Полякова, И.В. Устинова. Вып. 1. М., 1923. С. 61-62.

15. Красный календарь в трудовой школе. Методические статьи, инструктивный материал и библиография: Сб / Сост. З.И. Лилина. Л., 1925. С. 25-27.

16. Герасимов М., Ефремин А., Кочетов С., Обрадович С. Школьная эстрада: Декламационный материал для школ I и II ступени. М., 1924. С. 10, 19.

17. Праздник Октября в пионерском клубе. М., 1924. С. 65-66.

18. Революционные дни в школе: Руководящие статьи, инсценировки, стихотворения, ноты / Сост. Р.Б. Харитонова, В.В. Витте, М.Ф. Березова и др. Сб. 1: Годовщина смерти Вл. Ил. Ленина. Двадцатая годовщина «9-е января». Свердловск, 1925. С. 116.

19. Праздник Октября в пионерском клубе. М., 1924. С. 51.

20. Савинская О.Г. Революционные и бытовые праздники в деревенской школе. М., 1926. С. 32.

21. Праздник Октября в пионерском клубе. М., 1924. С. 93.

22. Затейник. 1929. № 3. С. 16.

23. Праздник 15-й годовщины октября в школе: Методический сб / Под ред. Е. Глатман, К. Чужко, С. Луначарской. М.; Л., 1932. С. 28.

24. Затейник. 1932. № 5. С. 8.

25. Метлов Н.А., Михайлова Л.И. Праздники в дошкольных учреждениях. М., 1936. С. 6.

26. Художественный материал для детей дошкольного возраста к 22-й годовщине Великой Октябрьской социалистической революции. М., 1939. С. 3-7.

27. Дошкольное воспитание: Методический сборник. 1934. № 4. С. 6-8.

28. Смирнова В. Сценарий для проведения праздника Октября в детском саду // Дошкольное воспитание: Методический сб. 1935. № 6. С. 44-47.

29. Праздники елки в детском саду: История и современность: Сценарии: Учеб. пособие / Авт.-сост. М.Б. Зацепина, Т.В. Антонова. М., 2006. С. 59-61, 155.


Review

For citations:


Astashov A. Dinamics of festive paradigm in the culture of the Soviet childhood in the 1920-1930s. RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2016;(7):95-116. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2686-7249-2016-7-95-116

Views: 222


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6355 (Print)