How to kill a shaman, or Why women need trousers?


https://doi.org/10.28995/2686-7249-2016-12-49-64

Full Text:




Abstract

This article considers widely popular motive of shaman’s desecration, depriving him of magical power and in some stories even of shaman’s life by performing certain rituals with women trousers. The notion of ritual impurity of women, especially during menstruation or in the postpartum period, served as the basis for granting this type of clothing through metonymic transfer a value of “impurity” and “banefulness” for shamans. The article provides an interesting comparative material showing how that motive is realized in various ethnographic traditions and with what folklore elements it is shaped.

About the Author

Alexandra Arkhipova
Russian State University for the Humanities; Moscow School of Social and Economic Sciences; Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration
Russian Federation


References

1. Санжеев Г.Д. Дархаты: Этнографический отчет о поездке в Монголию 1927 года // Материалы комиссии по исследованию Монгольской и Тувинской народных республик и Бурят-Монгольской АССР. Вып. 10. Л. : Издательство Академии наук СССР, 1930.

2. Dioszegi V. Ethnogenic aspects of Darkhat Shamanism // Shamanism. Selected writing of Vilmos Dioszegi / Ed. by M. Hoppal. Budapest, 1998. P. 103-105.

3. Березницкий С.В. Мифология и верования орочей // Фольклор народов Маньчжурии: В 2 вып. Вып. 2. СПб.: Петербургское востоковедение, 1999. С. 112.

4. Пространство колдовства / Сост., автор пред. О.Б. Христофорова; Отв. ред. С.Ю. Неклюдов. М., 2010. С. 78-79.

5. Симченко Ю.Б. Традиционные верования нганасан. М.: Координационнометодический центр прикладной этнографии Институт этнологии и антропологии РАН, 1996. Ч. 1. С. 81-101.

6. Неклюдов С.Ю. Героический эпос монгольских народов. М.: Восточная литература, 1984. С. 174, 212 (таблица), 187-190.

7. «Как Гэсэра превратили в осла» / Пер. А. Цендиной // Декоративное искусство. 1995. № 1-2. С. 50.

8. Абай Гэсэр-хубун. Эпопея (Эхирит-булагатский вариант) / Подгот. текста, пер., примеч. М.П. Хомонова. Ч. 1. Улан-Удэ, 1961. С. 133, 226.

9. Балдаев С.П. Родословные предания и легенды бурят: В 2 т. Т. 1: Булагаты и эхириты. Улан-Удэ, 1970. С. 35.

10. Богораз В.Г. К психологии шаманства у народов Северо-Восточной Азии // Этнографическое обозрение. 1910. Кн. 84-85. С. 10.

11. Вениаминов Ин. Записки об островах Уналашкинского отдела и об атхинских алеутах и К. Кн. III // Творения Иннокентия, митрополита Московского: В 3 т. СПб., 1888. С. 596.

12. Дыренкова Н.П. Получение шаманского дара по воззрениям турецких племен // Сборник Музея антропологии и этнографии. 1930. Т. 9. С. 277.

13. Широкогоров С.М. Опыт исследования основ шаманства у тунгусов // Широкогоров С.М. Избранные работы и материалы. Владивосток: Издательство Дальневосточного университета, 2001. Кн. 1.

14. Heyne G.F. The Social Significance of the Shaman among the Chinese Reindeer-Evenki // Asian Folklore Studies. 1999. Vol. 58. P. 383, 391.

15. Park W. Paviotso Shamanism // American Anthropologist. 1934. Vol. 36. № 1. P. 111.

16. Хараев А.А. Очерки обычного права укырских бурят // Бурятоведческий сбор ник. Бурят-Монгольская Секция Восточно-Сибирского Отдела Государственного Русского Географического Общества и Кабинет Монгольского языка и культуры Иргосуна. Иркутск: Типография издательства «Власть труда», 1930. Вып. 6. С. 41.

17. Дыренкова Н.П. Материалы по шаманству у телеутов // Сборник Музея антропологии и этнографии. 1949. Т. 10. С. 111.

18. Дыренкова Н.П. Получение шаманского дара по воззрениям турецких племён // Сборник Музея антропологии и этнографии. 1930. Т. 9. С. 277.

19. Михайлов В.А. Религиозная мифология. Улан-Удэ: Соел, 1996. С. 25.

20. Püschel E. Menstruation und ihre Tabus: Ethnologie und kulturelle Bedeutung. Bonn: Schattauer, 1988.

21. Knight C. Blood relations: menstruation and the origins of culture. Yale: Yale University Press, 1991.

22. Blood magic: the anthropology of menstruation / Ed. by T. Buckley, A. Gottlieb. Berkeley: University of California Press, 1988.

23. Porter R. Sexual knowledge, sexual science: the history of attitudes to sexuality. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.

24. Ohnuki-Tierney E. Ainu Illness and Healing: A Symbolic Interpretation // American Ethnologist. 1980. Vol. 7. № 1 (Feb.). P. 144.

25. Boas F. Current Beliefs of the Kwakiutl Indians // The Journal of American Folklore. 1932. Vol. 45. № 176 (Apr.-Jun.). C. 177-260.

26. Lantis M. The Social Culture of the Nunivak Eskimo // Transactions of the American Philosophical Society. New Series. 1946. Vol. 35. № 3 (Mar.).

27. Buckley T. Menstruation and the Power of Yurok Women // Blood Magic: The Anthropology of Menstruation / Ed. by T. Buckley, A. Gottlieb. Berkley; Los Angeles; L.: University of California Press, 1988.

28. Мифы, предания, сказки кетов / Сост., комм. Е.А. Алексеенко. М.: Восточная литература, 2001.


Supplementary files

For citation: Arkhipova A. How to kill a shaman, or Why women need trousers? RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2016;(12):49-64. https://doi.org/10.28995/2686-7249-2016-12-49-64

Views: 447

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6355 (Print)