Notion about active and contemplative life. From Plato to Christian patristics


https://doi.org/10.28995/2686-7249-2016-11-38-46

Full Text:




Abstract

In the article there is an attempt to outline the sense and basic evolutionary trends for two key notions: vita active and vita contemplative; an active strenuous life is meant by the first one and a contemplative life - by the second. The essentials of those notions were formulated in the Plato’s and Aristotle’s philosophies influenced by civic (polis) values. Then they were partially evolved in Roman culture, in the texts by Cicero and Seneca the Junior and some others. But the direct parallels of Greek βίος πρακτικός and βίος θεωρητικός were not formulated in the Roman tradition till the period of patristics. Augustine of Hippo formulated the new sense of vita activa and vita contemplativa, which corresponded to the Christian notion of the world.

About the Author

Mikhail Birkin
St. Tikhon’s orthodox University’s Department of Theology
Russian Federation


References

1. Mieth D. Aktion und Kontemplation // Lexikon für Theologie und Kirche. Freiburg: Herder, 1993. S. 304-306.

2. Ruh K. Geschichte der abendländischen Mystik: In 4 Bd. München: Beck, 1990. Bd. 1: Die Grundlegung durch die Kirchenväter und die Mönchstheologie des 12 Jahrhunderts. S. 157-159.

3. Lobkowicz N. On the History of Theory and Praxis // Political Theory and Praxis: New Perspectives / Ed. by T. Ball. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1977. P. 14, 20.

4. Кессиди Ф.Х. Этические сочинения Аристотеля // Аристотель. Собрание сочинений: В 4 т. М.: Мысль, 1983. Т. 4. С. 13-14.

5. Barker E. Greek Political Theory: Plato and his Predecessors. L.: Methuen, 1964. P. 235.

6. Bien G. Praxis, praktisch. I. Antike // Historisches Wörterbuch der Philosophie: In 13 bd. Bd. 7. Basel: Schwabe, 1989. Sp. 1278-1285.

7. Hughes G.J. Aristotle on Ethics. L.: Routledge, 2001. P. 46.

8. Aristotle. The Nicomachean Ethics / Trans. by D. Ross, revised with an introduction and notes by L. Brown. Oxford: Oxford University Press, 2009. P. 205.

9. Kraut R. Aristotle on the Human Good. Princeton: Princeton University Press, 1989. P. 345.

10. Wannenwetsch B. Political Worship: Ethics for Christian Citizens / Transl. by M. Kohl. Oxford: Oxford University Press, 2004. P. 189.

11. Ball T. Plato and Aristotle: The Unity versus the Autonomy of Theory and Practice // Political Theory and Praxis: New Perspectives / Ed. by T. Ball. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1977. P. 64.

12. Адо П. Что такое античная философия? / Пер. с фр. В.П. Гайдамака. М.: Изд-во гуманитарной литературы, 1999. С. 90-91.

13. Adkins A.W.H. Theoria versus Praxis in the Nicomachean Ethics and the Republic // Classical Philology. Vol. 73 (4). 297-313.

14. Rorty A.O. The Place of Contemplation in Aristotle’s Nicomachean Ethics // Essays on Aristotle’s Ethics / Ed. by A.O. Rorty. Berkeley: University of California Press, 1980. P. 377-394.

15. O’Meara D.J. Platonopolis: Platonic Political Philosophy in Late Antiquity. Oxford: Clarendon Press, 2005. P. 32-33.

16. Фролов Э.Д. Феномен досуга в античном мире // Феномен досуга в античном мире / Под ред. Э.Д. Фролова. СПб.: Гуманитарная академия, 2013. С. 12-18.

17. Гринцер Н.П. Римский профиль греческой философии // Марк Туллий Цицерон. О пределах блага и зла: Парадоксы стоиков. М., 2000. С. 9-38.

18. Майоров Г.Г. Цицерон как философ // Марк Туллий Цицерон. Философские трактаты. М.: Наука, 1985. С. 5.

19. Cicero. Laelius de amicitia. XXIII.86.

20. Cicero. De fin. V.58.

21. Wood N. Cicero’s Social and Political Thought. Berkeley: University of California Press, 1988. P. 122.

22. Cicero. De off. I.153.

23. Утченко С.Л. Трактат Цицерона «Об обязанностях» и образ идеального гражданина // Цицерон. О старости. О дружбе. Об обязанностях. М.: Наука, 1974. С. 169.

24. Утченко С.Л. Идейно-политическая борьба в Риме накануне падения Республики. М.: Изд-во АН СССР, 1952. С. 68.

25. Мамина О.Н. Понятия «negotium» и «otium» в сочинениях Сидония Аполлинария // Античная древность и средние века. Свердловск, 1984. Вып. 21: Античная и средневековая идеология. С. 67, 77.

26. Brown E. False Idles: The Politics of the “Quiet Life” // A Companion to Greek and Roman Political Thought / Ed. by R.K. Balot. L.: Blackwell Publishing, 2009. P. 492.

27. Griffin М. Philosophy, Politics, and Politicians at Rome // Philosophia Togata I: Essays on Philosophy and Roman Society / Ed. by M. Griffin, J. Barnes. Oxford: Clarendon Press, 1989. P. 20.

28. Griffin М. Seneca: A Philosopher in Politics. Oxford, 2003. P. 345.

29. Штаерман Е.М. От гражданина к подданному // Культура Древнего Рима: В 2 т. Т. 1. М.: Наука, 1985. С. 66, 77.

30. Грант М. История Древнего Рима. М.: Центрполиграф, 2003. С. 320-321.

31. Брейе Э. Философия Плотина. СПб.: Владимир Даль, 2012. С. 142, 244, 260, passim.

32. Бугай Д.В. Трактат Плотина «О добродетелях» (I. 2) и его интерпретация Порфирием и Марином // Вопросы философии. 2002. № 8. С. 137.

33. Адо П. Плотин, или Простота взгляда. М.: Греко-латинский кабинет Ю.А. Шичалина, 1991. С. 76;

34. Dillon J.M. An ethic for the late antique sage // The Cambridge Companion to Plotinus / Ed. by L.P. Gerson. Cambridge: Cambridge University Press, 1996. P. 320-322.

35. Lloyd A.C. The Later Neoplatonists // The Cambridge History of Later Greek and Early Medieval Philosophy / Ed. A.H. Armstrong. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2007. P. 274.

36. Рист Дж.М. Плотин: путь к реальности / Пер. с англ. Е.В. Афонасина, И.В. Берестова. СПб.: Изд-во Олега Абышко, 2005. С. 178.

37. O’Meara D.J. Platonopolis: Platonic Political Philosophy in Late Antiquity. Oxford, 2005.

38. Clark G. Christianity and Roman Society. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. P. 75.

39. King U. Christian Mystics: Their Lives and Legacies throughout the Ages. Mahwah, N.J: Hidden Spring (Paulist Press), 2001. P. 14-16.

40. Louth A. The origins of the Christian Mystical Tradition. Oxford: Oxford University Press, 2007. P. 99.

41. Butler C. Western Mysticism: The Teaching of SS: Augustine, Gregory and Bernard on Contemplation and the Contemplative Life. L.: Constable, 1951. P. 157.

42. Омэнн Дж.О.Р. Христианская духовность в католической традиции / Пер. с англ. Н. Вакуленко. Рим; Люблин: Изд-во Святого Креста, 1994. С. 89.

43. Oxford Latin Dictionary / Ed. by P.G.W. Glare. Oxford: Oxford University Press, 1968. P. 1168.

44. Augustin. De civ. Dei. XIX.1.

45. Augustin. De civ. Dei. XIX.2.

46. Augustin. De civ. Dei. XIX.19.

47. Кнабе Г.С. Категория престижности в жизни Древнего Рима // Быт и история в античности. М.: Наука, 1988. С. 168.

48. Кнабе Г.С. Древний Рим - история и повседневность: Очерки. М.: Искусство, 1986. С. 20-21.

49. Augustin. De civ. Dei. VIII.4.

50. Augustin. De Consensu. evangelistarum. I.5.8.


Supplementary files

For citation: Birkin M. Notion about active and contemplative life. From Plato to Christian patristics. RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2016;(11):38-46. https://doi.org/10.28995/2686-7249-2016-11-38-46

Views: 455

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6355 (Print)