“Noster est magis Caesar, a nostro deo constitutus”. An image of the emperor in Christian apologetics of the 2th - 3th centuries
https://doi.org/10.28995/2686-7249-2017-10-1-31-39
Abstract
References
1. Jacobsen A.-C. Apologetics and Apologies - Some Definitions // Continuity and Discontinuity in Early Christian Apologetics / J. Ulrich, A.-C. Jacobsen, M. Kahlos (eds.). Frankfurt am Main: Peter Lang, 2009. P. 5-21.
2. Болотов В.В. Лекции по истории Древней Церкви. В 4 т. Т. 2. СПб.: Тип. М. Меркушева, 1910. С. 165-166.
3. Керн К.Э. (архим. Киприан). Патрология. Т. 1. М.; Париж: Изд-во Православного Свято-Тихоновского богословского ин-та, 1996. С. 143-145.
4. Вдовиченко А.В. Христианская апология: Краткий обзор традиции // Раннехристианские апологеты II-IV вв.: Переводы и исследования. М.: Ладомир, 2000. С. 5, 22, 27, 29.
5. Муравьев А.В. «Этот муж проповедовал христианство, сохраняя мантию философа..» // Раннехристианские апологеты II-IV вв.: Переводы и исследования. М.: Ладомир, 2000. С. 41-42.
6. Братухин А.Ю. Рождение стиля христианской литературы (Климент Александрийский и Тертуллиан): автореф. дис. … д-ра филол. наук. СПб., 2016. С. 16.
7. Fiedrowicz M. Apologie im frühen Christentum. Die Kontroverse um den christlichen Wahrheitsanpruch in den ersten Jahrhunderten. Paderborn: Schöningh, 2001. S. 15.
8. Justin, Philosopher and Martyr: Apologies / D. Minns, P. Parvis (eds.). Oxford: Oxford University Press, 2009. P. 45-46.
9. Ulrich J. Apologists and apologetics in the second century // In Defence of Christianity: Early Christian Apologists / J. Engberg, A.-C. Jacobsen, J. Ulrich (eds.). Frankfurt am Main: Peter Lang, 2014. P. 30.
10. MacMullen R. Christianizing the Roman Empire (A.D. 100-400). New Haven; London: Yale University Press, 1984. P. 20-21.
11. Buck P.L. Athenagoras’s Embassy. A Literary Fiction // Harvard Theological Review. 1996. Vol. 89. P. 209-226.
12. Buck P.L. Second-century Greek Christian apologies addressed to emperors: Their form and function. PhD thesis, University of Ottawa. Ottawa, 1998. P. 240.
13. Benko S. Pagan Rome and the Early Christians. Bloomington: Indiana University Press, 1984. P. 42.
14. Edwards M. et al. Introduction: Apologetics in the Roman World // Apologetics in the Roman Empire: Pagans, Jews, and Christians / M. Edwards, M. Goodman, S. Price (ed.). Oxford: Clarendon Press, 1999. P. 8-9.
15. Kannaday W.C. Apologetic Discourse and the Scribal Tradition. Atlanta: Society of Biblical Literature, 2004. P. 35.
16. Pattison S.E. A Study of the Apologetic Function of the Summaries of Acts. PhD thesis, Emory University Atlanta, GA, 1990. P. 392.
17. Gamble H.Y. Books and Readers in the Early Church. A History of Early Christian Texts. New Haven: Yale University Press, 1995. P. 112-113.
18. Rhee H. Early Christian Literature: Christ and Culture in the Second and Third Centuries. New York: Routledge, 2005. P. 28.
19. Rankin D. From Clement to Origen: The Social and Historical Context of the Church Fathers. Aldershot; Burlington, VT: Ashgate, 2006. P. 44.
20. Wilhite D.E. Tertullian the African: An Anthropological Reading of Tertullian’s Context and Identities. Berlin: Walter de Gruyter, 2007. P. 62-63.
21. Cortés-Copete J.M. Governing by Dispatching Letters. The Hadrianic Chancellery // Political Communication in the Roman World / C. Rosillo-Lopez (ed.). Leiden; Boston: Brill, 2017. P. 112-113, 115, 133-134.
22. Nasrallah L.S. Christian Responses to Roman Art and Architecture. The Second century Church amid the Spaces of Empire. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2010. P. 28.
23. Пантелеев А.Д. Самоопределение христианства как философского течения // Жебелевские чтения-II: Тезисы докладов научной конференции 26-27 октября 1999 г. СПб.: Изд-во СПбГУ, 1999. С. 73-76.
24. Сидоров А.И. Христианство как философия или любомудрие по Христу по свидетельству греческих отцов Церкви и церковных писателей II-VIII вв. // Анастасий Синаит. Избранные творения. М.: Паломник, 2003. С. 459-476.
25. Karamanolis G. The Philosophy of Early Christianity. Durham: Acumen, 2013. P. 2-3, 237-240.
26. Malherbe A.J. Light from the Gentiles: Hellenistic Philosophy and Early Christianity. Collected essays, 1959-2012. In 2 vols. / C.R. Holladay et al (eds.). Leiden; Boston: Brill, 2014. P. 781.
27. Свенцицкая И.С. Первые христиане и Римская империя. М.: Вече, 2003.
28. Пантелеев А.Д. Христианство в Римской империи во II-III вв.: К проблеме взаимоотношений новых религиозных течений и традиционного общества и государства: автореф. дис. … канд. ист. наук. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2004.
29. MacMullen R. Christianizing the Roman Empire (A.D. 100-400). New Haven; London: Yale Univ. Press, 1984.
30. Brent A. A Political History of Early Christianity. London: T&T Clark, 2009.
31. Cook J.G. Roman Attitudes Toward the Christians. From Claudius to Hadrian. Tübingen: Mohr Siebeck, 2010.
32. Croix G.E.M., de Sainte. Why were the Early Christians Persecuted? // Past and Present. 1963. Vol. 26. 6-38.
Review
For citations:
Lebedev P. “Noster est magis Caesar, a nostro deo constitutus”. An image of the emperor in Christian apologetics of the 2th - 3th centuries. RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2017;(10-1):31-39. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2686-7249-2017-10-1-31-39