The Theory of Nikolay Tarabukin’s Artistic Spaces (the 1920s)


https://doi.org/10.28995/2686-7249-2017-9-82-97

Full Text:




Abstract

The article is focused on the idea of N. Tarabukin’s “production craftsmanship” the relations between “production art” and “visual art”. The concept of Tarabukin’s “production art” is studied in the context of his theory of artistic spaces and through the works by V. Favorsky and P. Florensky.

About the Author

Yulij Asoyan
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Гройс Б. Предисловие // Тарабукин Н. От мольберта к машине. М.: Ад Маргинем Пресс, 2015. С. 5.

2. Хоркхаймер М., Адорно Т. Культурная индустрия. М.: Ад Маргинем Пресс, 2016. 104 с.

3. Хоркхаймер М., Адорно Т. Диалектика Просвещения. Философские фрагменты. М.; СПб.: Медиум-Ювента, 1997. С. 149-209.

4. Арватов Б. Николай Тарабукин. «От мольберта к машине» (рец.) // Леф. 1923. № 4. С. 210-211.

5. Шпенглер О. Закат Европы: Очерки морфологии мировой истории. М.: Мысль, 1993. С. 179.

6. Тарабукин Н. Проблема пространства в живописи / Подгот. текста и коммент. А.Г. Дунаева // Вопросы искусствознания. 1993. № 1-4; 1994. № 1.

7. Письмо А.Ф. Лосева Н.М. Тарабукину / Публ. Г.И. Вздорнова // Контекст: Литературно-теоретические исследования 1992. М.: Наука, 1993. С. 191-195.

8. Жегин Л.Ф. Язык живописного произведения. М.: Искусство, 1970.

9. Зингерман Б. Тарабукин и Мейерхольд // Н.М. Тарабукин о В.Э. Мейерхольде / Ред., сост. и коммент. О.М. Фельдмана. М.: ОГИ, 1998. С. 7-17.

10. Тарабукин Н. Современные русские рисовальщики и граверы // Наше наследие. 2009. № 89-90.

11. Флоренский П.А. Анализ пространственности (и времени) в художественно-изобразительных произведениях. М.: Прогресс, 1993. С. 74.

12. Тарабукин Н.М. Философия иконы // Тарабукин Н.М. Смысл иконы. М.: Изд-во Православного братства святителя Филарета Московского, 1999. С. 29-162.

13. Тарабукин Н. Искусство дня. М.: Всероссийский пролеткульт, 1925.

14. Фаворский В.А. Магический реализм // Фаворский В.А. Литературно-теоретическое наследие. М.: Советский художник, 1988. С. 229.


Supplementary files

For citation: Asoyan Y. The Theory of Nikolay Tarabukin’s Artistic Spaces (the 1920s). RSUH/RGGU Bulletin: “Literary Teory. Linguistics. Cultural Studies”, Series. 2017;(9):82-97. https://doi.org/10.28995/2686-7249-2017-9-82-97

Views: 404

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6355 (Print)